Wat is Kiwanis?

"Serving the Children of the World"

Kiwanis is een wereldwijde organisatie van serviceclubs die haar roots in Amerika heeft.. Een serviceclub, in het algemeen, is een club van mensen die door het opzetten en uitvoeren van activiteiten geld bijeenbrengen en dat bijeengebrachte geld uitgeven aan goede doelen. Kiwanis International en de clubs van de Kiwanis-familie besteden meer dan 18 miljoen uur aan vrijwilligerswerk en investeren meer dan 107 miljoen dollar per jaar in hun gemeenschappen overal ter wereld.
Onder het motto: "Serving the Children of the World" streven de Kiwanis clubs naar de uitvoering van effectieve humanitaire acties met zowel sociale als culturele doelen. Hierbij hebben bij Kiwanis van oudsher doelen voor kinderen de voorkeur. Per jaar voeren de Kiwanis-clubs wereldwijd gemiddeld meer dan 150.000 serviceprojecten uit.
Een Kiwanis serviceclub heeft naast deze doelstelling ook de persoonlijke ontplooiing van het individuele lid voor ogen. De drie belangrijkste pijlers waarop Kiwanis leden aan hun doelen invulling geven zijn: 'Fun, Friendship and Fundraising'.

Kiwanis clubs in Nederland
Kiwanis Nederland is onderdeel van Kiwanis International en is georganiseerd in lokale clubs en netwerken.  Momenteel telt Kiwanis Nederland bijna 1950 leden in 100 clubs, in 12 regio's. Kiwanis kent geen leeftijd- en beroepsbeperkingen.

Kiwanis mentaliteit: handen uit de mouwen
Op basis van respect en onderlinge vriendschap, zetten mannen en vrouwen zich in om de minder bedeelden in onze maatschappij (lokaal of wereldwijd) een helpende hand te reiken. Gezamenlijk worden doelen bepaald en worden de nodige fondsen verkregen door het organiseren van allerlei evenementen. 'Geen woorden maar daden' is één van de karaktereigenschappen van leden van Kiwanis clubs.

∗Klik voor meer info naar de landelijke website